donderdag 15 september 2016

Christendom als empirisch falsificeerbare these?

Is de kernthese van het christendom, namelijk dat God bestaat, incarneerde in Jezus van Nazareth, onder ons geleefd heeft, voor ons is gestorven en weer opgestaan, empirisch falsificeerbaar? Dit lijkt op het eerste gezicht uiteraard niet het geval. Maar stel nu eens dat het christendom op enig moment op aarde verdwijnt zoals het geloof in de Griekse en Romeinse goden ooit verdwenen is. Stel dat er op een dag geen enkele christen meer op aarde rondloopt en niemand zich nog langer door het christendom voelt aangesproken. Stel dus dat de situatie met betrekking tot het christenom op een bepaald moment vergelijkbaar is met die van de Griekse en Romeinse religies uit de Oudheid. Zou dat dan redelijkerwijs geen empirische falsificatie van het christendom opleveren? Zo beschouwd is het christendom wel degelijk eveneens een empirisch falsificeerbare these.

4 opmerkingen:

Arno zei

Beste Emanuel,

De kernthese die je noemt ( God bestaat, incarneerde in Jezus, heeft onder ons geleefd, voor ons gestorven en weer opgestaan ) impliceert niet dat er ten aller tijden een Christen moet rondlopen op aarde. Ik snap niet hoe je tot die gedachte kan komen uitgaande van de kernthese.

Groet,
Arno

Emanuel Rutten zei

Beste Arno,

Strikt logisch deductief genomen niet natuurlijk. Vandaar dat ik het had over "redelijkerwijs".

Groet,
Emanuel

Arno zei

Beste Emanuel,

Wil je dan misschien voor mij toch uit de doeken doen hoe die redelijkerwijze gedachtengang dan precies in zijn werk gaat? Kan je volgens diezelfde gedachtegang alles empirisch falsificeren?

Groet,
Arno

Anoniem zei

Het Christendom is empirisch falsificeerbaar als je na je dood voldoende in leven blijft om te constateren dat je in de hemel bent, in de hel, of ergens anders, bv in Walhalla, of dat je de Styx aan het oversteken bent.