De rubriek 'Zin in Wetenschap' van de EO plaatste het zesde fragment uit mijn interview online. Dit keer over de historiciteit en het historisch portret van Jezus van Nazareth. Het is hier te bekijken.
Tja, Emanuel, zonder concrete verwijzing naar allerlei 'historische' literatuur, beter literatuur die 'historisch' verantwoord is, is dit toch alleen een praatje van 'overtuiging'.
Even groot als mijn 'respect' voor je diepe en diepere inzichten in wiskunde en logica (van diverse soorten, waaronder de modale) blijft mijn 'afgrijzen' voor de drietraps-raket, die je ooit al lanceerde: wat een 'waanzinnig' geloof in lijf en leven opstaande mensen.
Dat is een 'redelijk' mensbeeld voor de 'welbespraakte' dat nergens meer aansluit met de 'ervaring' waar de Ander (die Mondriaan wel eens niet zou kunnen begrijpen in 'tijd' en 'ruimte' voor de creatieve geestesgesteldheid van het woord en beeld).
Heel cryptisch, als jij niet ooit een Kuitert II wordt, eet ik alsnog de wollen muts van Stien Kaizer op. Dit is wel echt pure retoriek, die je op de 'achtergrond' zou willen (kunnen) bewijzen via bestudering van teksten op je website, met een heleboel literatuur.
Dit is een appèl (appel volgens de modernste inzichten in de spelling, hoe symbolisch) op 'de onderdanigheid'.
Zelfs God van een AAA klasse kan nooit bedoeld hebben dat de Zoon kwam en opsteeg. Dat 'geloof' verlangt God van jou zelfs niet.
Waarom is het 'beeld' (met teksten als in de Bergrede) van een 'Verlangende' naar een 'Rechtvaardige Ooit of Nooit' niet genoeg?
Het antwoord in mijn 'hart' aan jaren volgen van JR, ER, en TS: intuïtieve 'kennis' in elke 'oorlog' (toelatend, zeker naast de 'zekere' kennis), die van JR staat me het dichtste bij.
Pathetisch beleden onzekerheid, die uiteraard perfect aansluit bij het agnosticisme.
De 'aard' van het 'overtuigd' zijn moet met de radix uitgeroeid (heerlijke paradox in taal) worden.
Dat God (en de gelovige verdediger via JC) zich mogen verheffen tot het gewone volk. Want Maria was echt aanwezig in Ommel.
Dr. ir. Emanuel Rutten (1973) is filosoof. Hij behaalde in 1994 een propedeuse in de economie aan de UvA, een master of science in de wiskunde in 1997 aan de TU Delft en een master of arts in de wijsbegeerte aan de Vrije Universiteit in 2010. De laatste twee met het judicium cum laude. Begin 2010 begon Emanuel aan de Vrije Universiteit aan een promotie in de wijsbegeerte bij Prof. Dr. R. van Woudenberg. Eind september 2012 promoveerde hij. De titel van zijn dissertatie luidt: 'A Critical Assessment of Contemporary Cosmological Arguments: Towards a Renewed Case for Theism'. Sindsdien is hij als onderzoeker en docent verbonden aan de afdeling Wijsbegeerte van de Faculteit Geesteswetenschappen van de Vrije Universiteit in Amsterdam (zowel binnen het Abraham Kuyper Centrum voor wetenschap en de grote vragen als binnen centrum Ethos voor maatschappelijke transformatie). Het onderzoeks- en onderwijsterrein van Emanuel omvat de relatie tussen geloof en wetenschap, het evalueren van de rationaliteit van seculiere en religieuze wereldbeelden, kennisleer en speculatief realisme, logica en retorica, en esthetiek. Emanuel woont in de binnenstad van Amsterdam.
1 opmerking:
Tja, Emanuel, zonder concrete verwijzing naar allerlei 'historische' literatuur, beter literatuur die 'historisch' verantwoord is, is dit toch alleen een praatje van 'overtuiging'.
Even groot als mijn 'respect' voor je diepe en diepere inzichten in wiskunde en logica (van diverse soorten, waaronder de modale) blijft mijn 'afgrijzen' voor de drietraps-raket, die je ooit al lanceerde: wat een 'waanzinnig' geloof in lijf en leven opstaande mensen.
Dat is een 'redelijk' mensbeeld voor de 'welbespraakte' dat nergens meer aansluit met de 'ervaring' waar de Ander (die Mondriaan wel eens niet zou kunnen begrijpen in 'tijd' en 'ruimte' voor de creatieve geestesgesteldheid van het woord en beeld).
Heel cryptisch, als jij niet ooit een Kuitert II wordt, eet ik alsnog de wollen muts van Stien Kaizer op. Dit is wel echt pure retoriek, die je op de 'achtergrond' zou willen (kunnen) bewijzen via bestudering van teksten op je website, met een heleboel literatuur.
Dit is een appèl (appel volgens de modernste inzichten in de spelling, hoe symbolisch) op 'de onderdanigheid'.
Zelfs God van een AAA klasse kan nooit bedoeld hebben dat de Zoon kwam en opsteeg. Dat 'geloof' verlangt God van jou zelfs niet.
Waarom is het 'beeld' (met teksten als in de Bergrede) van een 'Verlangende' naar een 'Rechtvaardige Ooit of Nooit' niet genoeg?
Het antwoord in mijn 'hart' aan jaren volgen van JR, ER, en TS: intuïtieve 'kennis' in elke 'oorlog' (toelatend, zeker naast de 'zekere' kennis), die van JR staat me het dichtste bij.
Pathetisch beleden onzekerheid, die uiteraard perfect aansluit bij het agnosticisme.
De 'aard' van het 'overtuigd' zijn moet met de radix uitgeroeid (heerlijke paradox in taal) worden.
Dat God (en de gelovige verdediger via JC) zich mogen verheffen tot het gewone volk. Want Maria was echt aanwezig in Ommel.
Groet, Theo.
Een reactie posten