zondag 26 juni 2022

Bestaat God? Opzet voor debat met Stine Jensen voor het NPO Podcastevent in Tivoli Utrecht

Bestaat God? Bestaat er preciezer gezegd een bewust wezen dat de grond en oorsprong van de wereld is? We kunnen op grond van twee overwegingen inzien dat het inderdaad redelijk is om te denken dat God bestaat. De eerste vertrekt vanuit de wereld. Er zijn vele aanwijzingen die er gezamenlijk op wijzen dat de wereldgrond een bewust wezen en geen materie of informatie is, zodat volgt dat God bestaat. Neem bijvoorbeeld de volgende negen aanwijzingen:

(1) Het geheel van alle ruimte, alle tijd en alle materie heeft een absoluut begin gehad en is dus gegrond in een onstoffelijke bovenruimtelijke en boventijdelijke oorsprong,

(2) We leven op de rand van een scheermes omdat er geen leven ontstaan zou zijn indien een of meerdere van de natuurconstanten een iets andere waarde gehad zou hebben,

(3) Het boek van de natuur is op sublieme wijze in de taal van de wiskunde geschreven. Zo kan bijvoorbeeld de kosmos beschreven worden met een zeer klein aantal eenvoudige en elegante natuurwetten

(4) De wereld bezit een rationele kenbare structuur die wij bovendien succesvol kunnen doorgronden,

(5) Er is bewustzijn dat niet tot materie te herleiden is,

(6) Er is vrije wil dat niet tot natuuroorzaken te herleiden is,

(7) We bewonen een moreel universum waarin sommige zaken werkelijk goed en andere werkelijk kwaadaardig zijn,

(8) Alle positieve eigenschappen blijken logisch combineerbaar, zodat een wezen dat ze allemaal bezit niet alleen logisch mogelijk is, maar ook bestaat omdat 'noodzakelijk bestaan' een positieve eigenschap is,

(9) Er bestaan geen universele eigenschappen, zodat de grond van de wereld radicaal vrij is en dus is gegrond in een bewust wezen.

Deze aanwijzingen maken elk afzonderlijk het bestaan van God waarschijnlijker en gezamelijk waarschijnlijk. De tweede overweging vertrekt niet vanuit de wereld, maar direct vanuit de wereldgrond. Welke kenmerken moet de oorsprong van de wereld noodzakelijkerwijs hebben om inderdaad de oorsprong van de wereld te kunnen zijn? Ik noem er vier:

(1) De oorsprong van de wereld moet in elk geval actief scheppend zijn,

(2) De oorsprong van de wereld kan van niets anders afhankelijk zijn en moet dus radicaal vrij zijn,

(3) De oorsprong van de wereld moet enkelvoudig en dus niet samengesteld zijn. Want aan iedere veelheid gaat een nog diepere eenheid vooraf,

(4) De oorsprong van de wereld kan niet lijken op een structuur die allerlei voor de hand liggende alternatieven toelaat. Want anders kan direct de onbeantwoordbare vraag gesteld worden waarom dan niet een van die alternatieven de oorsprong is.

Op grond van deze vier kenmerken vallen informatie en materie af. Alleen een radicaal vrij bewustzijn oftewel een radicaal vrije geest voldoet aan al deze voorwaarden, zodat de oorsprong van de wereld redelijkerwijs geen materie of informatie is, maar een bewust wezen, en opnieuw volgt dat God bestaat.

6 opmerkingen:

Rob van der Sloot zei

Het woord God is door de eeuwen heen zo ernstig beschadigd dat het vrijwel ondoenlijk is om dat nog "recht" te zetten. Is het daarom niet veel verstandiger om God te vervangen door "Creatieve Intelligentie"? Het hele universum, Gods schepping, is toch niets anders dan een sublieme uiting van oneindige Creativiteit en Intelligentie?

Cornelis zei

Hoe rijm je de noodzakelijke eigenschap van enkelvoudigheid met de drie-enigheid van God?

Emanuel Rutten zei

Beste Cornelis,

Het gaat hier om mereologische enkelvoudigheid. De oorsprong van de wereld is enkelvoudig omdat het niet uit meerdere afzonderlijke delen bestaat die samen een geheel vormen. Gods drie-enigheid is eveneens mereologisch enkelvoudig. Het betreft namelijk slechts verschillende aspecten of modaliteiten van een en dezelfde, niet uit afzonderlijke delen bestaande, oorsprong.

Groet,
Emanuel

Cornelis zei

De ene God bestaat uit drie personen. De Goddelijke personen lijken mij geen (of niet slechts) aspecten of zijnswijzen.

Anoniem zei

Vergelijk in dit verband de ziel. De ziel bestaat uit willen, denken en ervaren. Toch bestaan willen, denken en ervaren niet als delen van de ziel. Het zijn aspecten van de ene ondeelbare ziel. Zo zijn ook vader, zoon en heilige geest te begrijpen als aspecten van de ene ondeelbare God.

Groet,
Emanuel

Cornelis zei

Bedankt voor je antwoord, Emanuel. Denken, begeren/willen, voelen zie ook ik niet als delen mar als functies van de ziel, zo je wilt functionele aspecten. Maar personen kan ik moeilijk als aspecten zien. Ik ben geen aspect van het huwelijk met mijn vrouw. Ons huwelijk omvat twee personen, en heeft een fysisch, biologisch, juridisch, sociaal enz. aspect.