tag:blogger.com,1999:blog-7421705091235538349.post9070295460460269034..comments2024-03-20T11:45:45.775+01:00Comments on Wijsgerige reflecties: Een argument voor 'Libertarianism'Emanuel Ruttenhttp://www.blogger.com/profile/01094736689000363856noreply@blogger.comBlogger1125tag:blogger.com,1999:blog-7421705091235538349.post-38667645440480963162012-02-11T15:39:05.005+01:002012-02-11T15:39:05.005+01:00Beste GJE,
die 'mentale afslag' die boven...Beste GJE,<br /><br />die 'mentale afslag' die bovendien 'niet van fysische aard' kan zijn, dat zijn vondsten van iemand die niet begrijpt dat dingen = voorstellingen zijn. Er zijn geen dingen e n dan ook nog eens voorstellingen. Er is geen empirisch bepaalde, in de causale keten geimmerseerde wil e n een wil die zich van deze bepaaldheid loszingt en zich in het bezit van een domein van geheel eigen bepalingen kan stellen. Wereldverdubbeling is typisch de taal van de metafysica, niet noodzakelijk die van de filosofie.<br /><br />Dat is een oud en beproefd recept, dat men zich van de eigen pijn dissocieert door het interesse van het bewustzijn geconcentreerd op een andere inhoud te richten en daar met kracht vast te houden. De pijn is er nog steeds, maar men heeft er geen deel meer aan. Hij is dan een gebeurtenis in de buitenwereld, en als zodanig uitsluitend aan objectief-causale mechanismen onderworpen. De 'innerlijkheid'.., die zich op deze manier van het lijden distantieert, verliest hier niets van haar privaatheid, die wordt omgekeerd door het resultaat van de wilsact juist direct bevestigd.<br />Leven heeft in de zintuigen een radicaal objectieve natuur: het romantische bewustzijn wil echter in het tegenoverliggende geval, dat van de lust, deze zelfde objectieve zijnsgebondenheid van het zintuiglijke leven niet erkennen, omdat het volkomen in zijnsbindingen ondergedompelde Ik hier zijn zogenaamde privaatheid op moet geven. Bevestigde zintuiglijkheid namelijk is opgaan van het Ik in de uiterlijkheid van het mechanisme. Al het private bestaan is lijden, en het lijden dat het individu ervaart is des te penetranter, des te privater de gevoelswereld van een persoon is. Daarom is het ook zo'n enorme bevrijding voor het bewustzijn, wanneer het de verantwoording voor z'n meest intieme ik kan laten varen en in het autonome mechanisme van zijn lichamelijke gevoelswereld kan opgaan.<br />Dat oubollige, dat de meeste van je stukken kenmerkt, met permissie, is dat niet op de nefaste invloed van Kant en ihb. Schleiermacher terug te voeren?<br /><br />groet, wildjantevergeefshttps://www.blogger.com/profile/15887945551651789260noreply@blogger.com