tag:blogger.com,1999:blog-7421705091235538349.post1771393216931069982..comments2024-03-20T11:45:45.775+01:00Comments on Wijsgerige reflecties: Alain Badiou on faithfulnessEmanuel Ruttenhttp://www.blogger.com/profile/01094736689000363856noreply@blogger.comBlogger2125tag:blogger.com,1999:blog-7421705091235538349.post-43447344004506847122013-05-25T00:54:58.290+02:002013-05-25T00:54:58.290+02:00Ok, Emanuel, anders gezegd, als de reactie weer ee...Ok, Emanuel, anders gezegd, als de reactie weer eens buiten de 'gewone filosofische' denkorde viel. <br /><br />Ik zie je collega in de logica en kennisleer Jan Riemersma nu allerlei uitspraken doen (zaken zeggen) over 'religieuze ervaringen' op het blog van TS in discussie met een zekere Steven, die wel heel dicht komen bij hoe ik zelf zou reageren als ik zo wakker was om zes uur in de ochtend, en zo belezen in de literatuur van de denkers.<br /><br />Hoe kun je vertrouwen hebben in 'ervaring', die uiteraard altijd gekoppeld is aan 'gebeurtenis'? Via de kenniskunde zelf niet, de ervaringsdeskundigheid niet (tenzij je wel zeer veel vertrouwen in 'jezelf' hebt, maar dan wacht er zeker een DSM-6 categorisering (ik geloof 'eigenlijk' te veel in Christus of Mohammed zou bij DSM-6 wel kunnen als item ter welbewuste discriminatie) en met de combinatie van beide ook niet.<br /><br />Fenomenologie op zich en een behoefte daaraan. Diep geworteld. Ik zou je laatste column kunnen parafraseren in zijn geheel. Maar dat wordt me te laat.<br /><br />Waarheid en geloofwaardigheid in je eigen intuïtieve 'zekerheid' betwijfelen, zelfs na elke 'bekering' (linksom of rechtsom) aan te raden voor het praktische geestelijke leven, en lijkt me het meest reële voor welke 'goddelijkheid' of juist buigen daarvoor dan ook. <br /><br />"Omslagen" in de richting van 'leven': denk er steeds goed over na, wijsgeer!Theo Smithttp://www.urbanus.comnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7421705091235538349.post-10700958323582622902013-05-22T23:38:18.834+02:002013-05-22T23:38:18.834+02:00Beste Emanuel,
Ok, zoals het de filosoof betaamt,...Beste Emanuel,<br /><br />Ok, zoals het de filosoof betaamt, staat er natuurlijk hier een stukje abstractie of abstract stukje, dat maakt niet eens veel uit, dat natuurlijk om 'concrete' invulling schreeuwt bij de nieuwsgierige meelezer/ meedenker.<br /><br />Zeker heb je elders al wel tipjes van jouw persoonlijke leven opgelicht, die dit stukje 'begrijpelijk(er)' maken, en zeker invoelbaar maken. <br /><br />Maar het moet ook 'op eigen benen' kunnen staan, zonder voorbeelden.<br /><br />In elk geval lijkt me een bijzonder intensieve auto-biografie een noodzakelijke maar nog onvoldoende voorwaarde (mogelijk niet precies zoals de filosoof deze woorden gebruikt) om de 'bijzondere' gebeurtenis van vele kanten te kunnen bekijken voor er een ver gaande betekenis aan te kunnen hechten. Hoe goed kende je jezelf/ kun je jezelf op het moment van de 'gebeurtenis' kennen. Alleen vertrouwen op intuïtieve 'zekerheid' in combinatie met het (in jouw persoonlijke geval) grote intellect in onder meer de logica, lijkt me voor de meeste mensen niet haalbaar. <br /><br />Uit persoonlijke ervaring (met onder meer een poging tot een zeer grondige auto-biografie, en dat is geen pretje en voor een deel blijft dat onbetrouwbaar buiten eigen 'schuld', hoe nauwkeurig en eerlijk je ook wilt zijn) meen ik te 'weten' dat er 'abstract' weinig meer 'geloofwaardigheid' over blijft dan juist 'het niet weten' en daar naar te leven, al de capaciteiten (dus ook oog voor ethiek en esthetiek) van de mens 'integraal' overwegend.<br /><br />Zo 'stabiel' als jij het voor jezelf voor elkaar hebt, dat zal weinigen gegeven zijn.<br /><br />Het beoordelen van wat 'werkelijk' belangrijke ervaringen/ inzichten zijn in de 'persoonlijke' sfeer: je moet het wel om 'betekenis' te geven, in welke richting dan ook. <br /><br />Er zijn zeker 'overrompelende' ervaringen (gebeurtenissen) in elk mensenleven, maar er zijn zeker voorbeelden te geven waarin het niet zo 'verstandig' is daarnaar te gaan leven. <br /><br />Jij zult wel opmerken dat de 'echtheid' of 'geloofwaardigheid' dan niet helemaal precies was. Ja, maar zelfs de 'keuze' of het 'besluit' wat dan zo'n 'gebeurtenis' zou zijn in je leven wordt gekleurd door die auto-bio, als die 'streng' is.<br /><br />Goed, de filosoof is er voor de 'generalisatie' van 'wijsheid', maar ik durf nu niet verder te gaan dan: ja, dit stukje past precies bij Emanuel, en voor hem persoonlijk ben ik zeer geneigd het te geloven. Of anders, klopt het stukje, is het coherent met zijn andere reflecties. <br /><br />Groet.Theo Smithttp://www.urbanus.comnoreply@blogger.com